tirsdag, april 06, 2010

Hotell New Hampshire

Hotell New Hampshire er skrevet av John Irving. John Irving har noen yndlingstemaer som går igjen i bøkene sine: New England, prostituerte, bryting, Wien, bjørner, ulykker med døden som følge, fraværende foreldre og filmproduksjon. Alle disse temaene, bortsett fra bryting, kanskje, finner du i denne boken. Hotell New Hampshire handler om familien Berry som driver tre forskjellige hotell. Hotellets klientell består av blant annet en bjørn, en kvinne forkledd som bjørn, prostituerte, dverger, voldtatte kvinner og noen få vanlige gjester innimellom.
Dette er den andre boken av John Irving jeg har lest, og det er helt tydelig at han liker at det skal være litt voldsomt. Litt vel voldsomt etter min smak. Det er liksom ingen av karakterene hans som bare kan være helt vanlige, og det kan bli litt slitsomt i lengden. Men det er en god bok likevel, og jeg har ikke planer om å gi opp John Irving, i hvert fall ikke før jeg har lest Garps bok.

Er det forresten noen som vet om det er helt tilfeldig at jeg-personen i Hotell New Hampshire heter John, eller er boken en anelse selvbiografisk?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar