mandag, april 19, 2010

Et glimt av himmelen

Et glimt av himmelen, skrevet av Sherryl Woods, handler om Dana Sue som driver en restaurant i den lille byen Serenity. Etter at mannen var utro og ble kastet ut, har hun selv spist for mye, og datteren Annie alt for lite. Annie havner på sykehus på grunn av anoreksien, og Dana Sue ser seg nødt til å kontakte eksmannen Ronnie. Ronnie har hele tiden angret på at han dro uten å kjempe for ekteskapet, og ser nå sitt snitt til å få Dana Sue tilbake. Dette er bok nummer to i en serie på fire, men det går helt fint å lese denne uten å ha lest den første, det har jeg gjort.
Boken er en skikkelig kioskroman. Skikkelig. Det er så synd, for historien er egentlig veldig god, og alt ligger an til at det kan bli en veldig bra bok. Men så ødelegger forfatteren det litt med sine utrolig tåpelige såpeserie-aktige dialoger. Hver gang karakterene åpner munnen for å si noe, blir jeg nesten flau over dem, og skulle ønske de bare kunne tie. Eller, egentlig blir jeg vel flau over forfatteren, og irritert over at hun ikke kunne gitt dem mer troverdige og litt dypere replikker. Det blir bare alt for mye klisje og forutsigbarhet.

Men, samtidig, så er historien god nok til at man ikke gir opp boken. Man vil jo vite hvordan det går med dem, og jeg tror nok at jeg kommer til å lese tredje og fjerde bok. Men noe stort litterært verk er det ikke, men det trenger vel ikke alle bøker å være?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar