fredag, april 23, 2010

Dagens bidrag til verdensfreden

Samfunnsfaglæreren vår har vært borte i flere uker nå, på diverse reiser, og for å ha noe vi kunne underholde oss med i mellomtiden, fikk vi et prosjekt vi skulle jobbe med. Jeg elsker denne delen med videregående, at de stoler på at vi jobber selvstendig, fremfor å sette inn en vikar som ikke aner hva vi skal gjøre. I hvert fall, vi skulle velge en konflikt, beskrive bakgrunnen for den, de forskjellige partene osv. Og til slutt skulle vi komme med forslag til løsning på konflikten. Jeg og to gutter i klassen har samarbeidet om Afghanistan-konflikten. Vi har skrevet til 10 sider med beskrivelse av bakgrunnen, al-Quaida, Taliban og selve konflikten. Og så, til slutt kom den den vanskeligste delen: å finne en løsning. Det var litt vanskelig, men vi fikk da skrevet litt over to sider om det, så vi er fornøyde. Nå har jeg nettopp gjort siste finpuss (endelig har jeg lært meg hvordan man lager innholdsfortegnelse i Word på et systematisk og enkelt vis!), og oppgaven er levert. Jeg kjente at jeg fikk litt lettere panikk da jeg slet med å få lastet opp oppgaven, sannsynligvis var den litt stor. Men det gikk, så nå er det bare å krysse fingrene for en god karakter.
Nå er endelig våren kommet hit nord også. Det er sannelig en prøvelse å lese blogger fra lenger sør i landet, hvor det nærmest er badetemperatur mens vi fortsatt må kle på oss votter og luer. Men, som sagt, nå er det vår her også, og for å feire det, tok jeg på meg ballerinaskoene og gikk på butikken for å kjøpe is. Veldig fin vårstemning! (Det var altså derfor jeg valgte iskrembildet, ikke fordi det hadde noe med Afghanistan å gjøre...) I dag skulle vi egentlig ha intervalltrening i gymmen, men det ble byttet ut med en joggetur. Det gikk overraskende bra, vi jogget 7-8 km, og jeg tror jeg var den eneste av jentene som kom helt fram. Det må være lov å skryte litt, for er vanligvis ikke en som gjør det særlig bra i gym. Nå skal det sies at de sprekeste jentene ikke var med i gymtimen, men pytt pytt. Men, i fall dere lurte, hvis man jogger en hel gymtime med stein i skoen, så får man gnagsår under føttene. Bare så dere ikke blir fristet til å gjøre det samme. For det er ganske vondt, sannelig jeg sier dere.

Bildet er lånt herfra, fra weheartit.

2 kommentarer:

  1. Siden du ikke skrev det, får vel jeg be utenriksdepartementet om å betale dere for løsningen på Afghanistan-konflikten.
    Marianne

    SvarSlett
  2. Ble på en måte mer opphengt i den fristende isen, enn i å løse Afghanistan-konflikten... Enda det ikke er flisa isspisevær utenfor vinduet mitt.

    Kanskje du kan lære meg å lage innholdsfortegnelse? Så kan jeg vise deg hvor du kan lære romertall. Nemlig her:
    http://www.korrekturavdelingen.no/K4TallOgSifferRomertall.htm

    SvarSlett