torsdag, september 02, 2010

Garps bok

Garps bok (The World According to Garp på engelsk) er John Irvings fjerde roman, og den tredje av hans romaner jeg har lest. Boken handler om T.S Garp som er sønn av den berømte feministen Jenny Fields. Vi følger Garp gjennom hele hans liv. Det er en veldig typisk John Irving-bok, og har med de fleste av temaene som går igjen i bøkene hans: New England, Wien, bjørn, prostituerte, bryting, ulykker, død, fraværende foreldre, voldtekt, og selvfølgelig ender flere av personene i boken opp som forfattere.


Jeg likte Garps bok ganske godt, men jeg skulle ønske at denne var den første av John Irvings bøker jeg hadde lest. For foreløpig er denne den beste boken jeg har lest av ham, men når så mange av temaene går så til de grader igjen fra bok til bok, blir det nesten litt parodisk, og i hvert fall temmelig forutstigelig. Så, hvis du ikke har lest noe av John Irving fra før, anbefaler jeg den absolutt. Og hvis du har lest noe av ham fra før, og likt det han har skrevet, er sjansen stor for at du vil like denne også, selv om den er litt parodisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar