søndag, april 12, 2009

Bestemorruter

I går lærte jeg meg å hekle bestemorruer, så nå er jeg i gang med teppe-prosjektet mitt. Jeg har ingen oppskrift, så jeg får bare hekle i vei til jeg synes teppet er stort nok.

Jeg har til nå heklet 6 ruter, eller egentlig 8, men to ble for småe. Og jeg ser jo at det er mange tråder som skal festes. Det beste er vel kanskje egentlig å feste trådene underveis... Jeg skjønner i hvert fall at dette er et prosjekt som kommer til å ta tid. Lang tid. Men det gjør ingenting, jeg har forsatt småprosjekter innimellom som avveksling.

Nå er det endelig begynt å bli vår her. Snøen tiner kjempefort nå, det er sikkert ikke så lenge igjen til den er helt borte. Og det gjør meg ingenting. Nå er jeg topp motivert for vår, sol og småsko.

Ha en forsatt god påske (den er jo heldigvis ikke helt over)!

8 kommentarer:

  1. Artig at du fikk det så fint til fra første rute! Det skal bli spennende å se det ferdige teppet - når den tid kommer!

    SvarSlett
  2. Så fine ruter i fine farger! :-)

    SvarSlett
  3. Takk for kommentar. Holder på med et slikt teppe jeg også for tiden. Men mine er veldig fargerike. Bruker bare restegarn.
    Neste gang blir det nok i litt mer harmonerte farger :-)

    SvarSlett
  4. Det ser ut som det blir et fint teppe til slutt! Fine farger:)

    SvarSlett
  5. Det er bra det gror frem flere heklere! Det blir nok et lekkert teppe. Jeg ser du har oppdaget endene allerede. Dette trenger ikke være så mye arbeid som du har her. Hekle inn endene underveis, så blir det bare den siste tråden på hver å feste, eller du kan rett og slett bruke denne siste tråden til å sy kvadratene sammen med. Nå rdu hekler inn tråden, så legget du den bare bak arbeidet og passer på at den er innenfor den nye maska di, etter noen cm er den festet godt nok og du kan klippe av tråden eller fortsette å dra den med deg hele omgangen rundt. Bare spør om du trenger hjelp, for det er veldig kjedelig å feste tråder til et helt teppe;)

    SvarSlett
  6. Det beste av alt med sånne hekletepper, er at de aldri er verken for store eller for små. Du kan bydde på om et år eller to hvis du synes det er for lite.

    Lykke til!

    Reporterlua er dritstilig!

    SvarSlett
  7. Så fine farger du bruker i teppet! Det artige med å strikke slike tepper er at man kan lage de større etterhvert

    SvarSlett
  8. Kjempefint! Skal begynne på et sånt en dag, har alltid ønsket meg et slumreteppe med sånne ruter!

    Bare det ikke blir som da jeg som 16åring skulle strikke i tynt garn et teppe for å ha over senga.
    Det ble med noen få ruter, og etter å ha utbasunert at "dette skulle jeg ha over senga når jeg ble gift" kom det ganske lakonisk fra min bestemor - at det måtte bli en ganske liten mann jeg skulle gifte meg med...
    DET slo jo litt feil da. Men jeg har lappene enda, så kanskje en dag...... :D

    SvarSlett