tirsdag, november 22, 2011

Trondheimshelg

Martine og jeg har tilbragt en superkoselig langhelg i Trondheim. Til min store ergrelse glemte jeg å  ta med den eksterne blitsen, så bildene er litt uskarpe og gule. Men men.
På torsdags kveld satte vi oss på nattoget som skulle ta oss fra Fauske til Trondheim.
Mest sov vi, men litt lesing, hekling og sitting i kafevogna ble det også. Siden jeg så sjelden blogger bilder av meg selv, føler jeg behov for å si at bildet ikke er av meg, men av Martine :)
Vi kom fram til Trondheim tidlig på morgenen, så alt var stengt. Vi gikk rundt i byen og kartla hvilke butikker vi ville besøke når de åpnet, og da vi plutselig så kafeen Jordbærpikene, gikk det opp for oss at vi egentlig var veldig sultne, så vi stoppet og spiste frokost. Jeg spiste egg og bacon, Martine en omelett. Supergodt.
Kakao med krem drakk vi også. Da vi var ferdige med frokosten, var klokkene blitt så mye at butikkene var åpne, så da la vi inn shoppegiret og shoppet noen timer. Når føttene ble slitne og posene tunge, gikk vi til hotellrommet.
Etter litt avslappning, gikk vi ut og spiste kinamat før vi dro på kino for å se Breaking Dawn.
På tur tilbake til hotellet etter kinoen, regnet det, så vi snurret under en prikket paraply.
Morgenen etter hadde det sluttet å regne, og vi våknet til lyseblå himmel.
Vi bodde på Rica Nidelven, som har den beste hotellfrokosten jeg har smakt noen gang. Sykt godt.

Etter å ha spist frokost leeenge, gikk vi opp på hotellrommet og pusset tennene, før vi fortsatte shoppingen der vi slapp dagen før. Vi var blant annet innom Fretex, etter å ha lett lenge og vel før vi fant fram. Etter mange timers shopping var vi både sultne og slitne, så vi gikk på Fairytale Cupcakes for å spise lunsj.
Fine Martine.
Der hadde de superfin tapet, og jeg var egentlig mye mer fornøyd enn jeg ser ut som på bildet.
Vi bestilte et lunsjfat, og fikk da en sandwich og en cupcake hver, servert på et fint stettfat.
Vi spiste helt sykt gode sandwicher med kylling og pesto, virkelig det er det beste jeg har spist på lenge!
Jeg bestilte en sjokoladcupcake med kokosbollemasse og sjokoladtrekk på, mens Martine bestilte en rips-cupcake. Veldig gode begge to. Da vi hadde spist og hadde fått påfyll av krefter, ble det noen flere timer shopping, før vi gikk tilbake til hotellet for å slappe av litt.
Tilbake på hotellrommet så vi gjennom det vi hadde kjøpt, og blant Martines innkjøp var denne søte pelslua :)
Etter avslapping og dusjing var vi klare til å gå ut å spise.
Overalt var det hengt opp lys i trærne, så fint!
På søndag tilbrakte vi stort sett hele dagen på toget hjem, men det var egentlig ganske koselig. Ute var det snø, og vi spiste mandariner og skrev ønskeliste. Julestemning!

1. Så koooselig med venninnetur! Veldig misunnelig, Trondheim er alltid trivelig, for ikke å snakke om hvor trivelig det er å kjøre lang togtur når det snart er jul. Gleder meg til vi sees på lillejulaften - klem fra Elin :)

2. Hoi! Jeg overnattet denne uken noen netter på samme hotell som dere i Trondheim. Dermed kan jeg si meg grundig enig i at den hotellfrokosten er i en klasse for seg! Det er grundig luksus-følelse forbundet med den grad av service man kunne oppleve der: Ferskpresset appelsinjuice, og andre fersklagede ernergi-shots av ymse frukt og grønt, hjemmegravet salma-laks, posjerte egg i eg(g)ne små glass, hjemmelaget syltetøy av ymse valør, en egen omelettør som laget på bestilling og en egen italiensk barista som produserte glitrende espresso! Er det mulig!? Anbefalses alle som skal overnatte i T-heim!

Ha forresten en fortreffelig advent, og hils de andre trallende nissene!