lørdag, desember 12, 2009

Fest med futt i

I dag har vi hatt juleavslutning med speidern, noe som alltid er veldig trivelig. Vi inviterer alle foreldre, søsken og andre nære pårørende til fest på Bedehuset. Og så legger vi hodene i bløt og pønsker ut morsomme leker og konkurranser. Noen er gjengangere som må være med hvert år. Slik som henteleken. Noen leder leken, og deler salen i to. Så leser lederne opp forskjellige ting som det da er om å gjøre at lagene skal være først til å finne og bringe fram til dommerne. Det kan være alt mulig fra fyrstikkesker til en BH (ja det var gutter som arrangerte leken det året:-)). Det er en veldig morsom lek, selv om det alltid blir litt kaos (hvorfor sier jeg litt egentlig?).

En annen lek som også er blitt en gjenganger er vår versjon av Beat for Beat. Man deler igjen salen inn i to lag. Lederne leser opp ord, og så er det om å gjøre å være det laget som først synger en sang som inneholder dette ordet. Det er ikke slik som i TV-versjonen at det må være en bestemt sang. Dette er også en veldig morsom lek, så lenge man har de rette typene deltagere. Og det var det i år.
Noen av guttene hadde i år kommet på en ny lek som i hvert fall ikke jeg har vært borti før. Fire av hvert kjønn ble kalt opp på scenen og delt inn i to lag med to damer og to menn på hvert. Jeg var en av dem som ble kalt opp, noe som alltid er litt skummelt når man ikke vet hva leken går ut på. Hvert lag fikk så utdelt en lang tråd med en teskje knytt fast i den ene enden og et glass. Poenget var å være førstemann til å tre tråden, med teskjeen i enden, gjennom klærne til alle på laget og så ned i glasset. På mennene skulle trådene undenifra, opp gjennom buksa og ut i skjorteåpningen. På damene skulle den andre veien. Jeg var først på mitt lag. Jeg pakket skjeen raskt ned gjennom singleten, og det gikk helt fint. Men å få den gjennom buksa var litt værre. Jeg hadde dongeribukse som satt helt inntil, og dessuten var smal rundt ankelen. Etter ganske mye strev gikk det, men da hadde vi brukt ganske lang tid, og det andre laget vant. Men absolutt en veldig morsom lek!
Det var flere sketsjer (er det sånn det skrives?), en quiz og, som seg hør og bør på en speiderfest, en del sanger. Midt i hadde vi pause med kaffe, saft og kaker og loddsalg. Vi fikk en god del inntekter på loddsalget, og det kommer godt med når vi til sommeren skal på landsleir på Lista. Til slutt hadde vi loddtrekning (rrrrr for Ruben), og jeg vant noen skikkelig søte ørevarmere. De var med reinsdyr på, men jeg er litt spent på om de passer, for de var i barnestørrelse.

En utrolig morsom og livlig fest, akkurat som speiderfestene alltid bruker å være!

(Ettersom jeg ikke tok noen bilder på festen, så får noen tilfeldig forbipasserende speiderbilder fra nettet gjøre susen som tekstoppdeler!)

2 kommentarer:

  1. Jepp, det var veldig trivelig, selv om jeg ikke vant noe. Tiden går veldig fort også, plutselig hadde vi vært der i over to timer, og enda var vi ikke ferdige!

    Marianne

    SvarSlett
  2. INGEN lager så artige fester som speider'n. Som Marianne sier - tiden flyr fykende fort, og jeg er alltid varm i trøya og i høyt humør når jeg drar hjem derfra.
    Jeg angret forøvrig også på den trange dongeribuksa. Tenk om vi hadde hatt kjole i stedet... Hmpf.

    SvarSlett