søndag, oktober 10, 2010

Franske makroner

Franske makroner er noen av de peneste bakverkene jeg har sett. De er utrolig fine å se på, i tillegg til å se veldig gode ut. Etter å ha lest om dem på tilstrekkelig mange blogger, tok jeg denne helgen mot til meg, og prøvde for første gang å bake makroner. Etter å ha lest forskjellige oppskrifter og beskrivelser, fikk jeg følelsen av at franske makroner kanskje ikke er det enkleste å bake. Men lysten til å smake dem var større enn frykten for å mislykkes, så jeg tok på meg mitt fiiine femtitallsaktige forkle, og satte i gang.
Jeg brukte denne oppskriften fra nettstedet Det søte liv, fordi der er det så gode, nøyaktige oppskrifter. Bakingen tok sin tid, men da makronene kom ut, så de i hvert fall omtrent ut slik som jeg har sett på bilder. Neste gang tror jeg kanskje at jeg skal prøve en annen oppskrift, for jeg tror kanskje den jeg brukte var unødvendig omstendelig. Men som sagt, makronene ble bra, og ikke minst gode! Og det fine med makroner er at det finnes så utrolig mange variasjonsmuligheter. Denne gangen laget jeg makronene helt uten smak eller farge, og så laget jeg to forskjellige fyll.
Det ene fyllet var en rosa smørkrem. Oppskriften fant jeg her, på Det søte liv. Den er veldig enkel. Du tar 55 gram smør, 0.3 dl kremfløte og 4.5 dl melis. Dette pisker du sammen til en luftig krem, og så kan man tilsette konditorfarge etter ønske, jeg brukte rosa. Problemet med smørkrem er at den veldig lett skiller seg, og det gjorde min. Dermed ble kremen veldig våt, og så ble makronene også det. Dessuten ble smakene litt vel like, og det ble litt for søtt.

Det andre fyllet jeg laget, var en sjokoladeganache, som jeg fant oppskrift på her, på bloggen Heartshaped (veldig fin blogg, forresten!). Jeg fulgte oppskriften slik som det står der, bare at jeg hadde i litt vaniljesukker for å dempe den sterke smaken på kokesjokoladen litt. De makronene som ble fylt med sjokoladeganache, ble utrolig gode!

Nå som jeg har laget, og blogget om, franske makroner, føler jeg meg virkelig som en ekte blogger :) Det er forresten lurt å fylle kun de makronene du har tenkt å spise, for tørre makroner i en tett boks holder seg veldig mye lengre enn de med fyll i.

1 kommentar:

  1. Næmmen har du laget makroner sel? Det har jeg ikk en gang tenkt på at går ann å lage! Men så lurt, det er jo så mye mer gøy å servere, du kan jo begynne å selge, de er jo svindyre å kjøpe ;)

    SvarSlett