fredag, oktober 08, 2010

Feriefrokost

Jeg elsker ferier, og særlig liker jeg feriemorgener. Egentlig er jeg glad i morgener generelt, men på skoledager blir det liksom ikke tid til å nyte det. Men nå som det er høstferie er det god til nyting. I dag våknet jeg ganske tidlig, mye tidligere enn jeg hadde trengt å gjøre i hvert fall, siden jeg ikke har noen planer i hele dag. Og når jeg våkner tidlig, bruker det som regel å gå litt tid før jeg blir sulten. Så, jeg bestemte meg for å utnytte tiden fra jeg våknet til magen begynte å knurre, til å bake scones. Oppskriften fant jeg her, på mammas blogg.
Scones er veldig lette å lage, og tar kort tid.

Du trenger:
500 g hvetemel
1 ss sukker
1 1/2 ts salt
4 ts bakepulver
100 g smeltet smør
2 1/2 dl lunken melk
2 sammenvispa eggeplommer

Alle ingrediensene blandes sammen, til du får en fin deig. Så deler du deigen i fire like store deler, og triller dem ut til fire boller. Disse skal så kjevles til de har en tykkelse på ca. 1 cm.
Så legger du dem på et stekebrett med bakepapir, og skjærer et kryss på hver av sconeene. Ikke skjær helt gjennom.

Så stekes de på 225 grader i 8-10 minutter.

I oppskriften står det egentlig at de skal avkjøles litt før man spiser dem, det var vi for sultne til, og det gikk helt fint! Vi spiste dem med smør og brunost, men salami og syltetøy er også godt.

Disse sconesene er veldig mektige, og én scone er mer enn nok til en person, så man kan godt dele deigen opp i litt flere, men mindre deler. Da må steketiden tilpasses etter det.

Det ble en veldig god og koselig frokost. Nå skal jeg gå på butikken og kjøpe egg, så jeg er klar til å bake makroner senere i dag. Fant forresten ut at det passet veldig godt å bake scones og makroner samme dag, for i scones skal det være eggeplommer, og i makroner skal det være eggehviter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar