fredag, januar 08, 2010

Øya

I år satte jeg vel personlig rekord i å skrive detaljert ønskeliste. Det var absolutt en fin ting, for det førte til at jeg faktisk fikk akkurat det jeg ønsket meg! Jeg fikk mange bøker, jeg hadde ønsket meg, og mange av dem er allerede lest. Blant annet fikk jeg "Øya" av Victoria Hislop, og den ble jeg ferdig med for noen dager siden. Hovedpersonen Alexis bestemmer seg for å finne ut mer om morens fortid, noe moren ikke har villet fortelle henne noe om. Hun drar til Kreta, hvor hun treffer en gammel dame som er blitt bedt av moren om å fortelle henne om Alexis familie. Hun blir fortalt en familiehistorie med mange tragedier, men også kjærlighet og lidenskap.
Jeg elsker bøker hvor handlingen går over flere generasjoner, og da traff denne boka midt i blinken.
Familiens historie er sterkt preget av at de har bodd rett ved øya Spinalonga, en koloni for spedalske. Jeg likte boka veldig godt. Den er veldig godt skrevet, og jeg levde meg helt inn i handlingen. Så godt at da jeg så opp fra boken, kastet et blikk på TV-en og så Tom Bergereon gå rundt og ta publikum i hendene tenkte jeg: "Å, nei, det må du ikke gjøre! Tenk hvis noen av dem har lepra!".
Jeg har et mål om at jeg skal blogge alle bøkene jeg leser i år, og jeg tror dette var den første. Så får vi se om jeg klarer å holde meg til det.

2 kommentarer:

  1. Æ førrstår ikke kordan du klarte å skriv ei så detaljert ønskeliste ; o
    Men vess du skal blogg alle bøkern du les i år, blir bloggen überlang (?) !

    Hahahaha !

    SvarSlett
  2. Enig med deg at boka er veldig fin!

    SvarSlett