fredag, juni 24, 2011

Boktips

   
Sommerferien er høysesong for lesing, enten ute, fordi det er for varmt til å gjøre noe annet, eller inne fordi det er for kaldt til å være ute. Jeg bruker alltid å ta en tur på biblioteket like før det stenger for sommeren, for da kan jeg ha bøkene hele sommerferien. Her kommer en liste over noen av mine favorittbøker.

(Unnskyld de litt uelegante mellomrommene her og der, Blogspot har slått seg vrang og vil ikke la meg fikse det...)

PS: Jeg elsker deg av Cecelia Ahern handler om 30 år gamle Holly som plutselig blir enke da ektemannen dør av sykdom. Men før han døde, la han igjen brev til henne, hvor han gir henne oppgaver som skal hjelpe henne til å komme seg videre i livet uten ham. Boken er trist, naturligvis, men den er veldig fin også. Den har også blitt filmatisert med Hilary Swank og Gerard Butler i hovedrollene.






A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers av Xiaolu Guo er en ganske spesiell bok. Den handler om Zhuang som kommer fra Kina til London for å studere engelsk. Hun sliter med å forstå både språket og samfunnet, som begge er helt forskjellige fra det hun er vokst opp med. Hele boken er skrevet på gebrokken engelsk, slik som Zhuangs engelsk er, men det gjør den bare bedre, etter min mening. Og det gjør jo ikke akkurat noe at den har et av de fineste omslagene jeg har sett (selv om jeg har lest den ut for lengst, får den fortsatt ligge på nattbordet mitt, bare fordi den er så fin).




En av de mest spennende seriene jeg har lest er The Hunger Games av Suzanne Collins. Handlingen foregår en gang i framtiden, og hovedpersonen, Katniss, bor i Panem, det som en gang var Nord-Amerika. Panem er delt inn i flere distrikter, og som straff for at de en gang prøvde å gjøre opprør, må nå alle distriktene sende to ungdommer hver, hvert år, for å kjempe i Dødslekene (The Hunger Games på engelsk). Reglene for disse lekene er enkle: 24 deltakere blir sendt inn på en arena, og vinneren er den siste som står levende igjen. Jeg ble helt revet med av bøkene og av den blodige urettferdigheten folk fra distriktene opplever. En av de seriene jeg har anbefalt og lånt ut til mine leseglade venner. Og så framt jeg har hørt, har de alle likt den. Den første boken heter rett og slett The Hunger Games, den andre heter Catching Fire, og den tredje og siste heter Mockingjay.

Den skumleste boken jeg hittil har lest, er Darlah av Johan Harstad. NASA ønsker å skaffe ny interesse for romfart, så de lager et lotteri hvor tre heldige ungdommer vinner en tur til månen. Midori, Antoine og Mia vinner, og etter trening og opplæring blir de plassert i et romskip med kurs for månen sammen med erfarne romfarere. Allerede før de reiser, opplever alle tre uforklarlige hendelser, og når de lander på månen begynner flere ting å skje. Jeg mener det, dette er en dritskummel bok. Jeg ble liggende våken en hel natt og lese, fordi jeg kunne ikke legge fra meg boken før jeg hadde lest den ut. Jeg vil absolutt anbefale å lese den nå mens det er lyst ute, og jeg må advare dere om at boken kan føre til i hvert fall lettere måneskrekk. (Men det er en god bok altså, man blir jo helt revet med av den.)                       
Mofongo av Cecilia Samartin er langt koseligere enn Darlah. Den handler om Sebastian som på grunn av en hjertefeil ikke kan gjøre alt andre barn kan. Han tilbringer mye tid i bestemorens kjøkken, og sammen lager de mat som fører sammen en splittet familie. Jeg kan nesten garantere at du kommer til å bli sulten av å lese denne boken, beskrivelsene av maten de lager er kjempefristende, og jeg hadde konstant lyst på mat mens jeg leste den.
Andre bøker jeg kan anbefale er Shopaholiker-serien av Sophie Kinsella (veldig morsomme og lettleste bøker), Extremely Loud and Incredibly Close av Johathan Safran Foer (hele boken er like fantastisk som tittelen) og Den merkelige hendelsen med hunden den natten av Mark Haddon.

1 kommentar: