torsdag, november 25, 2010

Desiland

For noen måneder siden meldte jeg meg som bokblogger for Aschehoug. (Det kan du også gjøre, ved å fylle ut dette skjemaet.) Da får man en e-post når de har en bok til anmelding som kan passe for deg. Så, for noen uker siden fikk jeg en mail, og kunne velge mellom fire-fem forskjellige bøker. Jeg valgte boken ”Desiland” av Mala Naveen. Litt senere kom boka i posten, og den var så fiiin!

Med trykk på selve permen, så den er fin selv om man tar av papiromslaget.

”Desiland” handler om en norsk-indisk familie på som bor i en leilighet på Stovner. Alle de fire familiemedlemmene slites mellom det som forventes av dem, og det de egentlig ønsker å gjøre. Når sømmene som holder det pene og pyntelige familielivet sammen begynner å rakne, tyter det ut hemmeligheter, skjulte drømmer og forbudte følelser.

Romanen fortelles fra synspunktet til alle de fire medlemmene i familien Mehta, og det synes jeg alltid er et pluss. Historien får mer tyngde og er letter å leve seg inn i når man får innblikk i tankene til flere enn bare én av karakterene. Til å begynne med slet jeg litt med å henge med i alle navnene, og huske hvem som var hvem, men etter en liten stund kom jeg inn i historien, og da gikk det bare fint å skille mellom navnene.

Til tider syntes jeg boken var veldig god og medrivende, særlig i de partiene hvor vi fikk lese om sønnen og datteren i familien. Det var aldri partier hvor boken var kjedelig eller tung å komme gjennom, men det var partier som kunne vært bedre og litt mer spennende. Språket var godt, og forfatteren skrev på en slik måte at jeg brydde meg om karakterene, og ville at det skulle gå dem godt. At jeg bryr meg om personene i boka er alltid nødvendig for at jeg skal bry meg om boka i det hele tatt.

Det er også fint å lese om familier fra andre kulturer, og hvordan de lever sitt familieliv. Alt i alt vil jeg si at det var en god bok, med et veldig pent omslag.

1 kommentar:

  1. Grattis med din første bokanmeldelse. Jeg fikk lyst til å lese denne boka! Får jeg låne?

    SvarSlett