mandag, november 30, 2009

Tidenes beste naturfagtime

Akkurat i dag ble naturfag oppgradert til mitt yndlingsfag nummer 1. Det varer kanskje ikke så veldig lenge. I dag kom nemlig læreren med den fantastiske beskjeden at vi skulle bruke dobbeltimen på å se i mikroskop. Ved lyden av disse magiske ordene ble jeg brått rykket ut av en litt sløv og trøtt mandagsstemning og rett inn i Twilight-rus. Vi holder nemlig på med arv for tiden, og derunder inngår mitose i løkceller, og jeg fikk skikkelig hjertebank ved tanken på at jeg skulle få prøve å studere anafase, profase og metafase. Hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om har du sannsynligvis ikke sett Twilight mange nok ganger, men her er altså scenen jeg snakker om:




Og det var tydeligvis ikke bare jeg som tenkte i de baner. En gutt i klassen sa da han gikk for å hente gruppas mikroskop: "Å, nå fikk jeg skikkelig Twilight-stemning." Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg tror han er den eneste i klassen som er i nærheten av å være like besatt av Twilight som jeg er.



Det viste seg snart at det var ikke løkceller vi skulle se på. I hvert fall ikke i dag. I dag var det bare innføring i hvordan man bruker et mikroskop, ettersom det var nytt og ukjent for de fleste. Men jeg håper sterkt og inderlig at vi senere skal se på mitose i løkceller, og da skal jeg absolutt sørge for at jeg setter meg sammen med en gutt som er villig til å snakke engelsk, og dessuten late som om han har vært bortreist noen dager. Også skal jeg blafre med øyenvippene for å få læreren til å skjønne at det er en kjempegod idé at han gullakkerer en løk og gir den til dem som løser oppgaven fortsatt.

1 kommentar:

  1. At Twilight er godt for engelsk-praksisen din har jeg lenge skjønt - og satt pris på, men at det også skulle motivere for økt naturfaginnsats hadde jeg ikke forutsett.

    Kanskje det er noen andre skolescener i filmen(e) som også kan inspirere?

    Hilsen pappa

    SvarSlett